Onderzoek van Ipsos: energieprijzen zetten bijna één op drie Belgen aan tot andere werkgewoonten

Onder hen:

• Eén op twee is van plan vaker terug te keren naar kantoor

• Drie op vijf opteert voor een coworking, en wil zelfs dat zijn/haar werkgever deze oplossing aanbiedt

Brussel, 12 oktober 2022 - De energieprijzen exploderen. Tussen januari 2022 en vandaag zijn de gas- en elektriciteitsprijzen respectievelijk meer dan verdubbeld en verdrievoudigd1 . Dit heeft gevolgen voor de koopkracht van de mensen. In een tijd waarin telewerken nog steeds de norm is voor het grootste deel van de bevolking, onderzocht het onderzoeksbureau Ipsos, in opdracht van coworkingpionier Silversquare, de werkgewoonten van de actieve Belg om te begrijpen hoe de energieprijzen hem/haar beïnvloeden.

De FOD Mobiliteit2 onthulde onlangs dat 32 % van de Belgen minstens één dag per week telewerkt. Dat is vier keer zoveel dan in 2018 en komt bovenop een hoge energierekening. De CREG voorspelt in 2022 voor residentiële klanten een gemiddelde jaarlijkse gasfactuur van bijna 3.000 euro. En meer dan 2.100 euro voor elektriciteit. Telewerken is dus duur. De Belg is zich hiervan bewust en past zijn werkgewoonten aan om de impact op zijn factuur te beperken.

Uit de enquête van Ipsos blijkt dat bijna één op drie Belgen (28 %) zijn werkgewoonten wil veranderen vanwege de buitensporige energieprijzen. Dit cijfer is nog opvallender als we rekening houden met het feit dat 31 % van de respondenten toegeeft dat hun job hen niet toelaat om te telewerken. De verschillen tussen de regio's zijn vrij groot: bijna één op de twee Brusselaars (44 %) is van plan zijn gewoonten aan te passen, en respectievelijk 23 % en 31 % voor Vlaanderen en Wallonië.

Telewerken? Nee bedankt!

Van de Belgen die hun manier van werken zullen veranderen, is 51 % van plan vaker naar kantoor te gaan om hun huis niet te hoeven verwarmen (63 % in Vlaanderen, 35 % in Wallonië en 46 % in Brussel). Hoe jonger de bevolking, hoe vaker ze plannen om naar kantoor te gaan (67 % voor 18-24-jarigen, 55 % voor 25-34-jarigen en 50 % voor 35-44-jarigen).

61 % van hen zou ook kiezen voor een coworking als alternatief als die door hun werkgever zou worden aangeboden. 62 % zou zelfs willen dat deze oplossing door hun werkgever wordt vergoed om deze uitzonderlijke situatie te verhelpen. Zouden coworkingspaces de oplossing kunnen zijn die bedrijven moeten overwegen? Eén ding is zeker: telewerken en de flexibiliteit ervan, is minder succesvol dan tijdens de pandemie.

Energieverbruik bundelen

Silversquare heeft tien coworkingspaces in de BeLux, waarvan acht in Brussel en een gloednieuwe die net geopend is in Luik. Dit vertegenwoordigt 48.000 m2 aan verwarmde werkruimte voor de ruim 4.500 leden van de Silversquare-gemeenschap. "De huidige energieprijzen zijn een grote last voor ondernemingen en hun werknemers. Een heel huis verwarmen en verlichten voor één persoon is niet alleen enorm belastend voor het milieu, maar momenteel ook extreem duur. Coworkingruimtes delen heeft als voordeel dat de energiekosten gedeeld worden, dus de impact ervan vermindert", zegt Alexandre Ponchon, medeoprichter van Silversquare. "Bij Silversquare bundelen we apparatuur en delen we ruimtes, waardoor de kosten en het energieverbruik dalen en de levenskwaliteit op het werk geoptimaliseerd wordt. Dit omvat gastvrije en gezellige gemeenschappelijke ruimtes, een gemeenschappelijke keuken (koffiezetapparaten, koelkasten, magnetrons, vaatwassers, waterfonteinen, sorteerbakken, enz.), kantoorapparatuur (printers en gecentraliseerd snel internet) en vergaderzalen die per uur of per dag kunnen worden gereserveerd.”

Zijn Brusselaars meer geneigd om te veranderen?

Met bijna één op de twee Brusselaars (44 %) die van plan zijn hun gewoonten aan te passen, onderscheidt de hoofdstad zich duidelijk van de andere twee gewesten (respectievelijk 23 % en 31 % voor Vlaanderen en Wallonië). Dit kan verklaard worden door het feit dat de sectoren die in Brussel aanwezig zijn het over het algemeen gemakkelijker maken om werkgewoonten aan te passen (kantoorwerk <> industrie).

De coworking: extra voordelen, dezelfde filosofie

Alexandre Ponchon: “Geld besparen op je energierekening door lid te worden van een coworkingspace? Niemand dacht daar een jaar geleden aan. Een coworking biedt nu extra voordelen, het is een gedeelde werkomgeving met sociale interactie, uitwisseling en integratie in een lokale gemeenschap. Silversquare coworkingspaces zijn veel meer dan alleen kantoren. Wij willen pioniers zijn van verandering en een inspirerend en modern antwoord bieden op maatschappelijke behoeften”.

Over het onderzoek

Dit onderzoek werd uitgevoerd op 30 september 2022 aan de hand van Ipsos Sprint bij een mobiel panel dat leidde tot 1042 afgewerkte vragenlijsten bij personen behorende tot de actieve bevolking. De totale steekproef werd gewogen op de variabelen, leeftijd, geslacht, regio en sociale klasse om een weerspiegeling te vormen van de Belgische bevolking tussen 18 en 80 jaar.

1 Bron: L’Echo

2 Bron: SPF Mobilité

Bram Smets (for Silversquare)

Brum Smith

Over Silversquare

Silversquare creëert werkplekken om de community’s van morgen naar een hoger niveau te tillen. De unieke ruimtes worden speciaal ingericht als een safehavenconcept voor veeleisende professionals die gesteld zijn op efficiëntie, focus en connecties. De wereld van vandaag verandert zo snel dat bedrijven en particulieren voortdurend herbekijken hoe ze hun ruimte en tijd het best kunnen gebruiken. Efficiëntie en flexibiliteit zijn keywords, maar tegelijk blijven het gemeenschaps- en samenhorigheidsgevoel ook belangrijk. Silversquare blendt deze eigenschappen samen in zijn ultramoderne coworkingruimtes.

Silversquare, dat in 2023 vijftien kaarsjes mag uitblazen, telt tien unieke coworkingspots verspreid over Brussel, Zaventem, Luik en Luxemburg die samen goed zijn voor een oppervlakte van meer dan 46.000 m². The most exciting square meters in town.

Silversquare Antwerpen en Silversquare Louvain-la-Neuve zien dit jaar het levenslicht. 62 enthousiaste medewerkers geven elke dag het beste van zichzelf om de 4.700 leden van 1.770 bedrijven optimaal te servicen.